Nattåget upp till Björkliden

Numera är det få saker som verkligen tar så lång tid som de borde. Vi flyger från en del av jordklotet till en annan och dimper ner i en helt annan verklighet bara några timmar senare. Att åka tåg däremot – är världens bästa sätt att uppleva landet på riktigt.

Nattåget norrut ger oss möjlighet att se en stor del av Sveriges yta.

Från Stockholm är nattåget norrut det absolut bästa sättet att prisvärt ta sig långt upp i norr. Man somnar bara några timmar efter det att tåget lämnar perrongen i Stockholm (20:06) och vaknar pigg och utvilad efter en skön natt ombord på tåget. Om man dessutom reser som familj kan man välja att boka en hel kupé och slippa dela bostad med andra.

Med sex bäddar i kupén finns det tillräckligt med plats för att göra om två sängar till lekrum.

Restaurangvagn med mat i plastbyttor

Numera är de klassiska restaurangvagnarna ett minne blott. Det är ändå inte så länge sedan man kunde åka Norrlandstågen och njuta av middagsvagnen med vita dukar och mat som serverades ur kantiner. Idag är restaurangvagnen istället en kiosk där det mesta serveras inlindat i plast eller i plastbyttor optimerat för långa transporter och gud vet vad.

Ändå är det rena rama himmelriket att kliva ombord på nattåget om man jämför med tågtrafiken i söder. I norr går SJ på tårna och levererar faktiskt det man utger sig att göra. Det är en upplevelse att åka nattåget norrut.

Att stå i korridoren och se landskapet passera förbi ger ro i själen.

Bekväma sängar och skönt tåghäng

Med egen kupé är det smidigt att åka tåg. Man kan breda ut sig precis som man vill och gå och lägga sig precis när andan faller på. Liggvagnarna har sex bäddar i varje kupé och sovvagnarna två eller tre bäddar med eget handfat. Dessutom finns det lite lyxigare enkelkupéer med eget badrum på rummet. För oss som reser i liggvagn finns det två toaletter och ett tvättrum (med handfat) i varje vagn.

Fram på morgonkvisten glesnar skogen ut

Så fort vi lämnar skogsbygden och glider norrut upp mot fjälltrakterna ändrar landskapet karaktär. Från mellansveriges skogsbygder till Bodens och Gällivares öppna hedar och mjuka myrlandskap. Här och var dyker en fågel upp längs spåret och nog sjutton var det en räv.

Det är underbart att dra ner rutorna och känna fartvinden genom håret.

Lämmeltåget av fjällvandrare droppar av

Allt eftersom tåget glider norrut minskar antalet resenärer ombord. I Boden kopplas tåget om och några vagnar fortsätter mot Luleå medan vi får en ny restaurangvagn (man byter restaurangvagn i Boden) och ett par sittvagnar från Luleå. Boden är med andra ord ett utmärkt stopp om man behöver gå av för att resta ungar eller hundar. Hör alltid med konduktören innan du lämnar perrongen så att du inte missar avgången.

I Nattavaara står tåget stilla i drygt en kvart och många passar på att ta en bensträckare.

Allt eftersom hoppar fjällvandrarna av. Några kliver av i Murjek för att ta bussen till Kvikkjokk medan andra hoppar av i Gällivare (Saltoluokta), Kiruna (Kebnekaise) eller vid Abisko Turiststation där en majoritet kliver av (startpunkten för Kungsleden söderut).

För oss som fortsätter till Björkliden väntar fem lugna minuter ombord innan vi glider ut ur tunneln genom Nuolja (Abiskos hemmafjäll) och är framme i Björkliden. Vackra, vackra Björkliden med utsikt över både Lapporten och Torneträsk.

Fakta: Boka nattåget enkelt genom SJ:s app eller www.sj.se

 

 

 

Familjens reseguide